Bila disebut perkataan ‘Melayu’, terus tergambar dalam benak
fikiran bahawa orang Melayu berkulit gelap atau sawo matang, tubuh badan
bersaiz sederhana dan berambut hitam. Gambaran yang hampir sama juga pernah
diceritakan oleh Frank Swettenham dalam bukunya “The Real Malay” yang menggambarkan lelaki Melayu adalah rendah, berambut hitam
lurus, berkulit cokelat gelap serta mempunyai bentuk hidung dan bibir yang
besar. Namun asal-usul bangsa Melayu masih lagi dibincangkan dan dari mana
datangnya perkataan Melayu juga masih belum dapat disahkan oleh sejarawan
secara tepat.
Asal-usul bangsa Melayu sehingga
kini masih kabur tetapi beberapa sarjana Eropah seperti Hendrik Kern (Belanda)
dan Robert von Heine Geldern (Austria) telah melakukan penyelidikan secara
kasar latar belakang dan pergerakan masyarakat Melayu. Secara amnya terdapat
dua teori mengenai asal usul bangsa Melayu. Teori mereka menyatakan bahawa yang
pertama bangsa Melayu berasal dari Yunnan ( Teori Yunnan ), dan yang kedua bangsa Melayu berasal dari Nusantara
( Teori Nusantara ). Selain itu juga ada pendapat yang mengatakan bahawa orang
Minangkabau itu berasal daripada pengikut Nabi Nuh, iaitu bangsa Ark yang
mendarat di muara sungai Jambi dan Palembang, semasa banjir besar berlaku di
bumi tetapi pendapat ini masih belum mendapat bukti yang kukuh.
Bagaimanapun terdapat
beberapa bukti sejarah yang cuba mengaitkan asal-usul bahasa Melayu, seperti berikut:
1. Catatan orang China yang menyatakan bahawa sebuah
kerajaan Mo-lo-yeu mempersembahkan hasil bumi kepada raja
China sekitar 644-645 Masihi.
Dikatakan orang Mo-lo-yeu mengirimkan Utusan ke
negara China untuk mempersembahkan hasil-hasil bumi kepada raja China.
2. Ada yang mempercayai kerajaan Mo-lo-yeu berpusat
di daerah Palembang, Sumatera , daripada sebatang sungai yang deras alirannya,
iaitu Sungai Melayu.
3. Satu lagi catatan orang China ialah catatan rahib Buddha
bernama I-Tsing yang menggunakan kata ma-lo-yu tentang dua
buah kerajaan yang dilawatinya sekitar 675 Masihi.
4. Dalam bahasa Jawa Kuno, perkataan ``Mlayu'' bermaksud
berlari atau mengembara. Hal ini boleh dipadankan dengan orang Indo-Melayu
(Austonesia) yang bergerak dari Yunan.
Sejarah Asal Usul Bangsa Melayu dalam
buku Sejarah Melayu disebut bahawa Melayu adalah nama sungai di Sumatera
Selatan yang mengalir disekitar Bukit Seguntang dekat Palembang. Seguntang
merupakan tempat kemunculan pertama tiga orang raja yang datang ke alam Melayu.
Mereka adalah asal dari keturunan raja-raja Melayu di Palembang (Singapura, Melaka
dan Johor), Minangkabau dan Tanjung Pura. Hal ini dicatat oleh Tun Seri Lanang
pengarang buku Sejarah Melayu dalam Bab III seperti berikut :
“Alkisah maka tersebutlah perkataan ada
sebuah negeri di tanah Andalas, Palembang namanya, Demang Lebar Daun na(ma)
rajanya. Asalnya daripada anak cucu Raja Syulan juga. Muara Tatang nama
sungainya. Maka di hulu Muara Tatang itu ada sebuah sungai, Melayu namanya.
Dalam sungai itu ada sebuah bukit, Seguntang Mahameru namanya.” (Sejarah Melayu : 20)
Penulisan oleh Tun Seri Lanang dalam
buku Sejarah Melayu telah menguatkan lagi pendapat bahawa asal usul Melayu itu
diambil daripada nama sebatang sungai yang dikenali sebagai sungai Melayu. Sungai
Melayu ini terletak berhampiran Bukit Seguntang, Palembang, Sumatera. Kenyataan
mengenai Bukit Seguntang merupakan tempat kemunculan pertama tiga orang raja
yang datang ke alam Melayu turut ditulis oleh pengarang Sejarah Melayu adalah
seperti berikut :
“
Maka syahut orang muda-muda tiga orang itu, “Adapun kami ini bukan daripada
bangsa jin dan peri. Bahawa kami daripada anak cucu Raja Iskandar Zulkarnain.
Nis{i}ab kami daripada Raja Nusyirwan, raja masyrik maghrib, pancar kami
daripada Raja Sulaiman ‘alaihissalam. Nama kami Mancitram seorang, Paladutani
seorang, Nila Tanam seorang.”
( Sejarah Melayu : 21)
Diceritakan bahawa kemunculan tiga orang raja ini telah
bertemu dengan Uwan Empuk dan Uwan Malini yang mendiami Bukit Seguntang dan
pekerjaanya menanam padi huma di lereng bukit. Kemunculan tiga orang raja ini
telah menjadikan padi yang ditanam oleh mereka bertukar berbuahkan emas,
berdaunkan perak dan berbatangkan tembaga suasa. Kenyataan yang dicatatkan oleh
Tun Seri Lanang adalah seperti berikut :
“
Maka dilihatnya tanah nagarah bukit itu menjadi emas. Pada suatu ceritera
datang sekarang pun tanah nagarah bukit
itu seperti warna emas rupanya. Maka dilihanya oleh Uwan Empuk dan Uwan Malini
di atas tanah itu menjadi emas itu tiga orang manusyia muda-muda, terlalu baik
parasnya. Ketiganya memakai pakaian kerajaan dan memakai mahkota bertatahkan
ratna mutu manikam. Ketiganya duduk di atas gajah putih. Maka Uwan Empuk dan
Uwan Malini pun khairan tercengang, syahadan dengan ta’jubnya melihat rupa
orang muda terlalu amat baik parasnya dan sikapnya, syahdan pakaiannya pun
terlalu amat indah-indah. Maka pada hatinya, ‘Sebab orang muda tiga orang ini
geran(an) padi kita berbuahkan emas, berdaunkan perak dan berbatangkan tembaga
suasa dan tanah bukit itu pun menjadi emas” (Sejarah Melayu : 21)
Sejarah Melayu merupakan karya tulis
yang paling penting dalam bahasa Melayu yang merupakan sumber untuk mendapatkan
maklumat mengenai ke-Melayu-an. Disusun sekitar tahun 1612 berdasarkan
catatan-catatan yang lebih awal. Sejarah Melayu ada menyebut bahawa anggota
kerajaan Melaka berasal dari keturunan Melayu di daerah Palembang. Hal ini seperti
keluarga raja-raja di Negeri Sembilan iaitu Yang Dipertuan Ali Alam syah yang
dianggap keturunan langsung dari Raja Minangkabau terakhir. Tun Seri Lanang
menulis dalam buku sejarah Melayu tentang kerajaan Palembang dan Raja di
Minangkabau yang berasal daripada tiga orang raja berketurunan Raja Iskandar
Zulkarnain ini. Tun Seri Lanang menulis seperti berikut :
“ Sebermula dihikayatkan oleh orang
yang empunya hikayat ini bahawa negeri Palembang itu Palembang yang ada
sekarang {ini} inilah; dahulu negeri itu terlalu besyar, sebuah negeri di tanah
Andalas tiada sepertinya.
Setelah Raja Palembang yang bernama
Demang Lebar Daun itu menengar khabar Uwan Empuk dan Uwan Malini mendapat anak
raja turun dari keinderaan maka Demang Lebar Daun pun datang ke rumah Uwan
Empuk dan Uwan Malini mendapatkan rajai itu. Maka oleh Demang Lebar Daun ketiga
anak raja itu dibawanya kembali ke negerinya. Maka mashurlah pada segala negeri
bahawa anak cucu Raja Iskandar Zulkarnain turun dari Bukit Seguntang
(Maha)meru, sekarang ada di negeri Palembang. Maka segala raja-raja daripada
segala pihak negeri pun datanglah mengadap raja itu. Maka anak raja yang tuha
sekali itu dijemput oleh orang Andalas, maka dirajakannya di Minangkabau.
Adapun gelar baginda di atas kerajaan Sang Seperba. Kemudian dari itu maka
datang orang Tanjung Pura. Maka (di) jemputnya anak raja yang tengah itu,
dirajakannya di Tanjung Pura. Gelar baginda di atas kerajaan Sang Maniaka. Yang
bongsu tinggal di Palembang pada Demang Lebar Daun. Maka oleh Demang Lebar Daun
anak raja yang bongsu itu dira(ja)kannya di Palembang. Adapun gelar baginda di
atas kerajaan Sang Uratama. Maka Demang Lebar Daun turun menjadi mangkubumi.” (Sejarah Melayu : 22)
Begitulah
bagaimana asalnya keturunan raja-raja Melayu
di Palembang (Singapura, Melaka dan Johor), Minangkabau dan Tanjung Pura. Diceritakan
oleh Tun Seri Lanang bahawa mereka ini keturunan Raja Iskandar Zulkarnain yang
agung pada suatu masa dahulu. Oleh itu semua kerajaan dan rakyat mahukan mereka
menjadi raja. Begitulah bagaimana asal usul raja Melayu diangkat sebagai raja
yang agung lagi tinggi martabatnya oleh pengarang Sejarah Melayu. Kita juga
dapat mengetahui bagaimana asal usul orang Melayu itu diperkatakan. Tun Seri
Lanang dengan bijaknya telah menulis Buku Sejarah Melayu yang kini merupakan satu karya agung di alam
Melayu ini.
No comments:
Post a Comment