1.0 TUN
SRI LANANG
Sebelum mengupas dengan lebih lanjut
dari segi unsur sejarah yang terkandung dalam karya seseorang, adakalanya lebih
baik kita mengenali siapakah tokoh penulisnya. Beliau yang di angkat karyanya
sebagai sebuah karya yang hebat, karya yang agung perlu kita kenali siapakah
penulisnya karya Sejarah Melayu ini.
Nama sebenar Tun Seri Lanang ialah Tun
Muhammad bin Tun Ahmad. Beliau dilahirkan di negeri Johor daripada keturunan
bendahara-bendahara Melaka dan Johor yang hidup pada akhir abad ke-16 dan
hingga awal abad ke-17. Beliau anak kepada Paduka Raja Tun Ahmad Temenggong
Johor. Pengetahuannya dikatakan sangat luas dalam sejarah pertuanan Melaka dan
Johor, demikianlah pengetahuan tersebut mendorong beliau menjadi seorang
pengarang.
Ringkas mengenainya, pada masa Sultan
Abdul Jalil (1570-1597T.M), Tun Sri Lanang telah diangkat oleh Sultan menjadi
Bendahara Kerajaan Johor. Namun, setelah Sultan Abdul Jalil mangkat, Tun Sri
Lanang hendak menabalkan Raja Abdullah tetapi baginda telah menolak atas alasan
baginda tidak minat dalam bidang pemerintahan ini. Lalu ditabalnya Raja Mansur
dengan gelaran Sultan Alauddin Riayat Shah (1597-1613T.M).
PERKEMBANGAN
KESUSASTERAAN MELAYU LAMA, Dr.Ismail Hamid(1988:260-261) mengatakan
bahawa pada tahun 1612 Masihi, Tun Sri Lanang yang bergelar Bendahara Paduka
Raja telah diminta oleh Raja Abdullah untuk mengarang ‘Sejarah Melayu’.
“Hamba dengar ada Hikayat Melayu dibawa oleh
seseorang dari Goa; barang kita perbaiki kiranya dengan istiadatnya, supaya
diketahui oleh segala anak cucu kita
yang kemudian daripada kita dan boleh diingatkannya oleh segala mereka
itu, dan mudah-mudahan beroleh faedah ia
daripadanya.”
(Ismail Hussein:119:1988)
Ketika
Johor ditawan Acheh, Tun Sri Lanang telah dibawa ke negeri tersebut, dan
disanalah beliau meneruskan kegiatan penulisannya sebagaimana yang diminta oleh
Raja Abdullah supaya menuliskan Sejarah Melayu. Di samping itu juga beliau menemui
Syekh Nuruddin al-Raniri serta sempat mempelajari ilmu agama bersamanya,
sementara Syekh Nuruddin al-Raniri pula mempelajari bahasa Melayu dengannya.
Syekh Nuruddin al-Raniri juga menyebutkan kegiatan Tun Sri Lanang ini dalam
bukunya Bustan Al-Salatin fasal 12 bab II.
Pada umumnya, persoalan tentang
pengarang buku Sejarah Melayu ini telah menimbulkan banyak kontroversi dalam
kalangan para sarjana seperti Winstedt dan W.G. Shellabear. Awal kajian
Winstedt yang menyelenggarakan naskhah Raffles berpendapat bahawa pada
permulaannya, karya itu ditulis oleh Tun Bambang anak kepada Seri Akar Petani,
akan tetapi dia membuat pembetulan mengenai pendapatnya itu, dengan mengatakan
pula bahawa Raja Bongsu yang sebenar-benarnya menjadi pengarang Sejarah Melayu.
Kenyataan itu diterima W.C. Shellabear,
Walau bagaimanapun, sarjana ini berpendapat pula Raja Bongsu yang
disebutkan itu ialah gelaran bagi Sultan Abdullah Maayar Shah, dan bagindalah
yang telah menitahkan kepada bendaharanya Tun Sri Lanang untuk menulis Sejarah
Melayu. (Dr. Ismail Hamid,1988:196)
2.0
SUMBANGAN
Antara sumbangan besar yang dilakukan
oleh Tun Sri Lanang dalam perkembangan kesusasteraan Melayu Tradisional ialah mengarang
dan menyusun Sulalatus Salatin pada tahun 1612, iaitu atas perintah Raja
Abdullah Maayah Shah berdasarkan naskah Sejarah Melayu. Tun Seri Lanang
bertindak memperbaiki naskah tersebut dan menyusun semula Sulalatus Salatin.
Pelbagai perubahan dan penambahan dilakukan beliau sehingga lengkap Sulalatus
Salatin menggambarkan sejarah orang Melayu dan pemerintahan Melayu terutama pada
zaman kegemilangan kerajaan Melayu Melaka.
Tun Seri Lanang berusaha untuk
mengangkat dan martabat kedudukan raja-raja Melaka pada ketika itu. Beliau
merakamkan kebesaran, ketinggian dan kegemilangan sesebuah negara dan raja-raja
Melayu sejak zaman Raja Iskandar pada abad ke-15 sehinggalah ke era
pemerintahan Sultan Alauddin Riayat Syah pada abad ke-17.
Tun Seri Lanang menghasilkan karya ini
dalam bentuk yang sangat menarik. Beliau menggambarkan kebijaksanaannya,
pengetahuannya yang luas serta kreatif dan estetik dalam kepengarangannya itu.
Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu ini telah menjadi perhatian dan rujukan
sastera bagi orang Melayu sejak zaman berzaman. Tun Sri Lanang akhirnya
meninggal dunia di Samalanga, Acheh pada 1659 Masihi.
3.0 SULALATUS
SALATIN ATAU SEJARAH MELAYU
Sejarah
Melayu merupakan sebuah karya sastera sejarah yang sangat terkenal sehingga
terdapat benyak salinan dan versinya sehingga kini yang disimpan di
perpustakaan di alam Melayu dan Eropah. Malah, beberapa buah naskhah daripada
buku ini telah pun diterbitkan dan diterjemahkan dalam berbagai-bagai bahasa
seperti bahasa Inggeris, Perancis, Belanda, Cina dan sebagainya.
Sejarah Melayu telah memberi gambaran
tentang sejarah negeri Melaka pada abad ke-15. Melaka digambarkan sebagai sebuah
negara kota pelabuhan yang terbesar di Alam Melayu pada ketika itu. Oleh sebab
pelabuhan tersebut besar, peraturan dan undang-undang Melaka telah digubal demi
menjaga ketenteraman dan keamanan negeri itu. Sejarah Melayu menyatakan
undang-undang tersebut telah disusun semasa pemerintahan Sultan Muzaffar Shah
(1446-1456 T.M).
Sejarah Melayu juga menggambarkan tentang
asal usul raja-raja Melayu dan pembukaan negeri-negeri Melayu seperti Pasai,
Samudra, dan Melaka. Karangannya turut menyatakan tentang keagungan dan
kebesaran pemerintahan Kesultanan Melaka dengan cara yang dipengaruhi oleh
kemasukan agama Islam. Dalam bidang politik pula, Sejarah Melayu mengisahkan
bahawa bagaimana perhubungan Melaka dengan negeri China. Melalui perhubungan
inilah menyebabkan Siam tidak berani menganggu negeri Melaka. Di samping itu,
Melaka juga menjalinkan hubungan baik dengan Majapahit.
Selain itu, buku ini juga menitipkan corak
kebudayaan Melayu tradisi dalam konteks sejarah kemasyarakatan bangsa Melayu,
iaitu tentang keagungan golongan pemerintah dengan segala peraturan dan adat
istiadat yang menarik seperti peraturan kedudukan para pembesar kerajaan yang
diaturkan mengikut gelaran dan pangkat seseorang itu dalam Kerajaan Melaka.
Menurut Sanusi bin Samid, sejarah Melayu memberi gambaran
tentang politik, sosial dan ekonomi kerajaan Melayu Melaka. Sejarah Melayu
menunjukkan struktur politik Melaka dimana sultan mentadbir dan memerintah
ddengan kuasa mutlak ke atas rakyatnya. Baginda mempunyai beberapa orang
pegawai diberi kuasa untuk mentadbir negeri seperti, Bendahara, Temenggong,
Laksamana, Bendahari, dan Syahbandar (Zahrah Ibrahim 1986:70).
Oleh kerana pengarang ini seorang
cendekiawan yang menjawat jawatan sebagai Bendahara di negeri Johor,
sememangnya banyak unsur-unsur pengajaran telah dimasukkan dalam buku ini iaitu
dengan tujuan memberi nasihat dan tunjuk ajar kepada raja-raja Melayu.
Penyampaian nasihat ini dilakukan dalam berbagai-bagai cara seperti
menggambarkan bagaimana Sultan Mansur Shah, Sultan Alauddin Riaayat Shah dan
Sultan Mahmud memberi nasihat dan amanat kepada putera-putera mereka yang bakal
menjadi menjadi raja, supaya mereka menjalakan pemerintahan dengan adil.
Pengarang juga menyelitkan beberapa cerita yang bercorak teladan. Walaupun
berbentuk dongeng, namun maksud halusnya untuk memberI tunjuk ajar kepada
raja-raja Melayu.
4.0 UNSUR-UNSUR
SEJARAH DALAM SULALATUS SALATIN
Sastera
sejarah merupakan satu cabang daripada kesusasteraan Melayu lama yang
membicarakan tentang sejarah berbagai-bagai tempat dan kerajaan di Alam Melayu.
Bentuk sastera sejarah terbahagi kepada dua iaitu bentuk sastera sejarah yang
bercorak prosa dan puisi (Dr. Ismail Hamid, 1988:196). Karya yang berbentuk
prosa itu merupakan riwayat sejarah sebuah kerajaan atau negeri yang memakan masa
sehingga beberapa abad, sementara sastera sejarah yang berbentuk puisi pula
hanya mengisahkan peristiwa bersejarah yang berlaku dalam waktu-waktu tertentu
sahaja. Walau bagaimanapun, Sejarah Melayu turut menggarapkan sedikit unsur
puisi didalamnya yang berbentuk pantun.
4.1 SALASILAH
RAJA-RAJA MELAYU
Sejarah
Melayu atau Sulalatus Salatin turut dikenali sebagai peraturan segala raja-raja.
Karya ini turut menceritakan tentang salasilah Raja-Raja Melayu Melaka. Menurut
seorang sarjana Inggeris Roolvink, Sejarah Melayu ini asalnya dari Sulalatul
Salatin yang bermakna salasilah raja-raja. Berdasarkan kenyataan ini, Sulalatul
Salatin itu dahulunya merupakan daftar keturunan raja-raja yang lengkap dengan
tarikh lahir, ditabalkan dan mangkatnya (Muhd Mansur Abdullah, 1988:198).
Sultan
Muzaffar Syah yang telah memerintah lebih kurang tiga belas tahun. Baginda mangkat
pada tahun 1459M dan telah digantikan oleh putera sulung baginda yang bernama
Raja Ibrahim. Antara sebab pengarang mengaitkan keturunan raja-raja Melayu Melaka
dengan Raja Iskandar Zulkarnain kerana beliau merupakan tokoh lagenda dan
sejarah serta dikaitkan dengan agama Islam. Walau bagaimanapun, keturunan
raja-raja Melayu Melaka adalah satu fakta sejarah walaupun disaluti dengan
unsur-unsur mitos.
RAJA ISKANDAR SYAH
RAJA BESAR MUDA
RAJA TENGAH
RAJA KECIL BESAR
(SULTAN MUHAMMAD SYAH)
SULTAN ABU SYAHID (RAJA
IBRAHIM)
SULTAN MUZAFFAR SYAH
(RAJA KASSIM
)SULTAN MANSUR
SYAH(RAJA ABDULLAH)
SULTAN ALAUDDIN RIAYAT
SYAH (RAJA HUSSAIN)
SULTAN AMHMUD SYAH
(RAJA MAMAD@MUHAMMAD)
SULTAN AHMAD SYAH (RAJA AHMAD)
RAJAH : Salasilah Raja-Raja Melaka
4.2 NAMA-NAMA
TEMPAT
Unsur-unsur
sejarah nama tempat turut terdapat di dalam karya Sejarah Melayu. Nama tempat
yang dikarangkan oleh Tun Seri Lanang nyata wujud sehingga ke hari ini. Negeri-negeri
yang menjadi tumpuan perbincangan Tun Seri Lanang itu sejajar dengan kedudukan
raja-raja berasal dari pahlawan dan yang berdaulat. Sejarah Melayu menceritakan
tentang pembukaan tempat atau negeri seperti Melaka, Pasai dan Singapura.
Di dalam cerita berhubung pembukaan negeri
Pasai, nama samudera dikisahkan lahirnya daripada kewujudan semut yang amat
besar. Yusoff Iskandar mengatakan peristiwa pemberian nama Pasai dari nama
seekor anjing, Si Pasai dan terjumpanya seekor semut besar (samudera) di mana
tempat tersebut di panggil Samudera kemudiannya.
Di dalam Sejarah Melayu juga, Temasik telah
digantikan namanya menjadi Singapura berdasarkan kepada nama binatang singa yang
amat gagah tubuhnya yang dilihat oleh Sanh Nila Utama. Namun, menurut Hsu Tun
Tsio tentang asal usul Singapura dinamakan, adalah kerana terlihatnya seekor
yang maha tangkas lakunya, merah warna tubuhnya, hitam kepalanya, dan putih
dadanya, dan sikapnya terlalu pantas dan perkasa, besar sedikit daripada
kambing randok, kononnya ia adalah binatang singa, maka dinamakanlah tempat itu
sebagai Kota Singa.
Akan tetapi, bukan sahaja di Singapura,
tetapi di seluruh alam Tanah Melayu, tidak pernah terdapat binatang singa
(Zahrah Ibrahim, 1986:52). Katanya lagi, kebanyakkan tempat-tempat yang
menggunakan binatang singa sebagai namanya ialah kebanyakan yang terdiri
daripada pulau-pulau. Manakala, Melaka pula mengambil nama sempena kejadian
pelanduk menedang anjing buruan dan secara kebetulan pohon tempat Raja Iskandar
berteduh itu bernama Melaka.
‘Titah
baginda “Baik tempat ini diperbuat negeri, anjing alah pada pelanduk; jikalau
orangnya betapa lagi?” maka sembah segala Orang Besar-Besar, “benarlah seperti
titah Duli Tuanku itu.” Maka disuruh baginda tebas, diperbuat negeri. Maka
titah Baginda “apa nama kayu itu?” Makasembah orang, “kayu Melaka namanya,
Tuanku,” Maka titah Raja Iskandar Syah,”jika demikian,“Melakalah nama negeri
ini?’
(Sulalatus Salatin/ Sejarah Melayu, 1996: hlm. 71)
Dalam Hikayat Merong Mahawangsa juga
menceritakan tentang riwayat asal nama negeri Perak dan Petani. Walaupun
riwayat pembukaan negeri mempunyai unsur-unsur mitos, tetapi kewujudan negeri
ini adalah realiti dan wujud hingga hari ini.
4.3 TOKOH BERSEJARAH
Sejarah
Melayu mempunyai watak-watak yang merupakan tokoh sejarah. Hal ini dapat
dibuktikan dengan melihat pada asal usul keturunan raja-raja Melaka. Pada
dasarnya, menurut beberapa orang sarjana sejarah dan sastera, unsur-unsur
lagenda yang digunakan berhubungan dengan asa usul keturunan raja-raja Melaka
ini dibina dari fakta sejarah yang sebenarnya. Menurut Yusoff Iskandar dalam
buku yang diselenggarakan oleh Zahrah Ibrahim, Raja Iskandar Zulkarnain adalah
watak dan tokoh bersejarah sebenar Iskandar Agung (Alexendar The Great) dari
negeri Mekadonia (Babylon).
Baginda dikatakan pernah menakluk
seluruh Asia Tengah dan Timur Tengah hingga ke Utara India. Raja Suran
sebenarnya adalah tokoh bersejarah Raja Rajendra Chola iaitu seorang raja dari
Selatan India yang dibuktikan oleh sebuah batu bersurat di Tanjore, India yang
pernah menakluk beberapa daerah persisir pantai Semenanju8ng Tanah Melayu
hingga ke Selatan ke arah Genggayu yang sekarannya dipercayai sebagai Hulu
Sungai Johor sekarang, lalu mengalahkan Empayar Srivijaya di sekitar abad ke-11
dan 12 Masihi.
Kedua-dua tokoh politik dan penakluk
agung dalam sejarah awal rantau ini dijadikan satu bentuk cerita tokoh legenda
pada bahagian pendahuluan Sejarah Melayu, tujuannya untuk mengatakan bahawa
raja-raja Melayu merupakan nasab keturunan dari Iskandar Zulkarnain, tokoh
legenda Islam dan Raja Chola, sebagai tokoh legenda Hindu. Perkara-perkara
seperti ini sengaja dimasukkan sebagai alat dan cereka untuk memperkenalkan
raja-raja Melaka dan dari mana asa- usul mereka.
4.4 STRUKTUR
MASYARAKAT
Sejarah
Melayu juga mempamerkan gambaran tentang struktur masyarakat Melaka yang
terdiri daripada berbagai-bagai peringkat dan golongan masyarakat. Antaranya
termasuklah masyarakat dari golongan pemerintah dan kerabat-kerabat diraja,
yang kemudiannya diikuti oleh golongan pentadbir-pentadbir yang terdiri
daripada pembesar-pembesar yang menduduki kelompok bangsawan Melayu.
Golongan dalam kalangan ulama turut
menduduki taraf istimewa di sisi kerajaan Melaka. Walaupun mereka bukan
sebahagian daripada keluarga istana, namun ramai antara para ulama ini
mempunyai hubungan rapat dengan raja-raja Melaka. Golongan yang dianggap paling
rendah sekali kedudukannya dalam struktur masyarakat pada masa itu ialah hamba
abdi.
Disamping itu, orang-orang asing juga digambarkan
oleh Tun Seri Lanang berdamping rapat dengan istana Melaka. Ramai di antara mereka
ialah saudagar-saudagar Keling seperti Nila Sura Dewana, Kitul, Aki Manu Nayan
yang menjadi seorang pedagang dan seorang saudagar Keling yang paling kaya,
juga menjadi Syahbandar, iaitu Raja Mendaliar. Terdapat juga orang jawa yang mempunyai
kedudukan yang sama ialah Patih Adam iaitu seorang pangeran dari Surabaya.
4.5 SEJARAH
ADAT ISTIADAT DAN KEBUDAYAAN
Kebudayaan
masyarakat Melayu turut digambarkan oleh pengarang Sejarah Melayu sebagai pengetahuan
kita. Gambaran tentang adat istiadat istana dan masyarakat Melayu purba di
Melaka seperti pantang larang di istana, adat memakai pakaian kuning, adat
menyambut bulan Ramadhan dan lain-lain. Terdapat beberapa adat antaranya adalah
adat yang sebenar-benar adat iaitu adat yang betul-betul berteraskan islam itu
sendiri, tetapi sebelum kedatangan islam banyak dipengaruhi oleh hindu dan
budha, namun apabila islam telah timbul, maka apa yang bertentangan dengan
islam diketepikan.
Yang kedua adalah adat yang diiadatkan
iaitu adat yang berteraskan adat yang sebenar-benar adat. Yang ketiga adalah
adat yang teradat iaitu adat yang dicipta oleh pemimpin itu sendiri iaitu raja.
Seterusnya, adat istiadat iaitu peraturan-peraturan yang biasa dilakukan setiap
hari, setiap ketika yang ada dalam istana dan luar istana. Akhir sekali ialah
adat resam iaitu adat yang diamalkan oleh masyarakat tersebut.
Justeru mengenai adat menderhaka kepada
raja yang pasti dihukum bunuh. Muhd
Mansur Abdullah mengungkap perkara ini dengan mengupas naskhah W.G Shellabear
dalam cerita ke 14, 15 dan 16 tentang cerita mengenai Hang Tuah dan
pengkhianatan Hang Kasturi. Kisah akhir dalam bab ini yang mengisahkan kejayaan
Hang Tuah yang Cuma disorokkan oleh Bendahara di hulu Melaka, membunuh Hang
Hasturi yang dianggap penderhaka kepada raja (Muhd Mansur Abdullah, 1988:203).
Hubungan individu dalam kalangan
masyarakat turut digambarkan oleh pengarang. Rasa hormat-menghormati juga
terdapat dalam kalangan mereka. Seorang rakyat biasa umpamanya tetap mematuhi
perintah ketua atau pembesar di atasnya. Hal ini digambarkan tatkala mengetahui
bahawa Bendahara Tun Mutahir akan dibunuh oleh Sultan Mahmud Syah,
pengikut-pengikut beliau cuba menentang pembunuhan ini. Tetapi penentangan
tersebur dilarang oleh Tun Mutahir kerana perbuatan itu disifatkan oleh beliau
sebagai menderhaka kepada Sultan. Pengikut-pengikut ini kemudiannya tidak jadi
menentang.
Selain itu, seorang ulama juga sangat
dihormati sehingga sultan Melaka sendiri menghormatinya. Hal ini berlaku
apabila guru baginda Sultan Mahmud Syah iaitu Maulana Yusoff enggan membenarkan
baginda mengadap guru tersebut dengan menunggang gajah, dan akhirnya baginda
mematuhi kehendaknya.
Masyarakat Melayu begitu kaya dengan
budaya dan budi bahasanya. Hal ini digambarkan oleh Tun Seri Lanang di dalam
Sejarah Melayu. Adat Istiadat diraja juga dikarang oleh Tun Seri Lanang bagi
memperlihatkan kedaulatan Raja-Raja Melayu .Oleh hal yang demikian, Sejarah
kebudayaan masyarakat Melayu turut dipaparkan di dalam Sejarah Melayu bagi
tatapan masyarakat dewasa ini.
4.6 HUBUNGAN
DIPLOMATIK
Melaka
merupakan pusat tumpuan pedagang-pedagang yang melalui Selat Melaka. Melaka
adalah pusat perdagangan utama pada ketika itu dan barang dagangan yang paling
utama adalah rempah ratus. Antara pedagang-pedagang yang berdagang di pelabuhan
Melaka adalah seperti pedagang Arab, China, Siam, Jawa,dan lain-lain. Oleh itu,
untuk mengukuhkan Melaka sebagai pelabuhan utama di Selat Melaka, kerajaan
Melaka ketika itu turut menjalinkan hubungan diplomatik dengan negara-negara
ini.
Selain itu, Sanusi bin Ahmad mengatakan Melaka
turut menjalinkan hubungan diplomatik dengan negeri-negeri lain seperti
Terengganu, Kelang, Beruas, Pahang, Sulawesi dan Kampar. Kebanyakan negara-negara
ini menghantar ufti sebagai tanda mengakui kedaulatan kerajaan Melaka dan ada
juga negeri yang menghantar ufti sebagai tanda negeri tersebut di bawah jajahan
takluk kerajaan Melaka (Zahrah Ibrahim, 1986:70). Contohnya kerajaan Siam telah
menganugerahkan seorang puteri yang bernama Onang Minang Lang kepada Tun Telanai
yang dihantar oleh Sultan Mansor Syah sebagai utusan untuk menjalinkan hubungan
diplomatik dengan Siam. Penganugerahan ini diberi kerana Tun Telanai dan rombongannya
telah Berjaya menolong Raja Siam mengalahkan negeri jirannya .Sebagai balasan
kepada kerajaan Melaka, Raja Siam membalas utusan Melaka dengan mengirim surat
dan hadiah tanda persahabatan.
Jalinan hubungan diplomatik kerajaan
Melaka dengan Negara China merupakan hubungan diplomatik yang paling penting.
Hubungan ini kekal hingga ke hari ini. Hubungan kerajaan Melaka dengan kerajaan
China bermula setelah kerajaan China menghantar utusan ke Melaka dengan membawa
bingkisan jarum sarat sebuah pilau (kapal) untuk menunjukkan bilangan penduduk
China yang ramai.
Selain itu dikirimkan juga beberapa
barang berharga yang luar biasa. Hubungan diplomatik kerajaan Melaka dengan negara-negara
tersebut adalah untuk kepentingan kedudukan dan kedaulatan kerajaan Melaka.
Oleh kerana itulah mereka perlu menghantar ufti sebagai tanda kedaulatan
kerajaan Melaka. Terdapat juga sesetengah negeri ini adalah jajahan takluk
kerajaan Melaka seperti Pahang. Dengan hubungan diplomatik ini juga dapat
mewujudkan hubungan perdagangan seperti China yang sehingga hari ini adalah
rakan dagangan Malaysia yang penting.
5.0 KESIMPULAN
Sejarah
Melayu adalah satu sumber sejarah yang berguna untuk menuliskan sejarah
Malaysia di antara tahun 1400-1511, terutama sekali mengenai sejarah Melaka
sebelum penaklukan oleh Feringgi. Menurut Sanusi Ahmad, hanya dengan membaca
Sejarah Melayulah kita dapat menggambarkan cara hidup dan sejarah Melaka tahun
1511, seperti kebudayaan, tradisi, adat istiadat dan masyarakat serta keadaan
pelabuhannya yang menjadi tumpuan para pedagang dari pelbagai negeri. Pengarang
menulis Sejarah Melayu yang bertemakan kemegahan dan kesultanan Melayu, dan
secara keseluruhan ceritanya berpusat kepada golongan raja-raja serta
pembesar-pembesar yang berlatar berlakangkan istana dan kawasan pemerintahan.
Pengarang juga menyelitkan kisah-kisah bercorak mitos, lagenda, cerita rakyat
dan kisah-kisah sejarah yang dikatakan adalah unsur-unsur sastera walaupun ada
yang bercorak sejarah. Tanpa sumbangan besar daripada tokoh terkemuka seperti
Tun Sri Lanang ini, pastinya masyarakat dan generasi pada masa kini masih
terkapai-kapai dan kekaburan dalam meneliti sejarah bangsa dan selok belok
kebudayaan Melayu itu sendiri.
terima kasih dngn info ni
ReplyDeleteSaya mencari buku hikayat sulatus salatin tun sri lanang...klu ada pm sy di 0137876363
ReplyDelete