Friday 31 May 2013

BAB XI

Bab XI : Seri Wak Raja dengan Gajah Pahang.
Setelah Sultan Muhammad, raja Pahang yang pertama meninggal. Beliau digantikan oleh anak sulungnya yang bernama Abdul Jamal. Abdul Jamal menghantar utusan ke Melaka minta ditabalkan. Sultan Mahmud telah menghantar Seri Wak Raja ke Pahang bagi menabalkan Abdul Jamal dengan gelaran Sultan Abdul Jamal. Di Pahang, ilmu Seri Wak Raja dan anaknya Tun Umar mengenai gajah teruji. Bagaimanapun mereka berjaya.

Peri cantiknya paras anak Bendahara Pahang.
Seri Wak raja telah pulang ke Melaka dan menceritakan tentang cantiknya paras anak Bendahara Pahang yang bernama Tun Teja Ratna Benggala. Ini membuatkan Sultan Mahmud berahikannya. Baginda bersumpah, sesiapa yang dapat mendatangkan TunTeja akan diberikan hadiah yang besar, sekalipun dia meminta sekerat daripada negeri Melaka. Berita ini didengar Hang Nadim. Untuk menebus dosanya, beliau segera ke Pahang.

Tun Teja dilarikan ke Melaka.
Hang Nadim telah berbuat baik dengan seorang perempuan tua, tukang pelulut dan juga dengan Nakhoda Saiyid Ahmad. Dengan bantuan mereka, Hang Nadim berjaya melarikan Tun Teja ke Melaka.

Pertempuran di Laut Pulau Keban.
Sebaik Sultan Abdul Jamal, mendengar tunangannya dilarikan Hang Nadim, Dia segera mengejar. Hang Nadim diserang oleh angkatan Sultan Abdul Jamal. Bagaimanapun dia berjaya melepaskan diri ke Melaka. Sultan Melaka sangat gembira. Hang Nadim dihadiahkan emas dan perak yang tidak terkira. Saiyid Ahmad dijadikan bentara. Hang Nadim sendiri dianugerahkan Puteri Cau Pauk, anak raja Kelantan.

Gajah Sultan Pahang pula dilarikan.
Sekembalinya Sultan Abdul Jamal ke istana, dia sangat marah, dengan menunggang gajahnya yang bernama Ai Kening dilanggarnya balairung istananya sendiri. Kononnya begitulah dia akan melanggar istana Melaka. Khabar ini didengar oleh Sultan Mahmud di Melaka. Disuruhnya pula curi gajah tersebut. Laksamana Khoja Hassan telah pergi ke Pahang. Dengan tipu helahnya, Ai Kening telah berjaya dilarikan ke Melaka.

Bersyaikh diri di Lubuk Pelang.
Sultan Abdul Jamal dengan segera memerintahkan panglima Pahang mengejar Laksamana Khoja Hassan. Mereka diketuai oleh Seri Akar Raja. Bagaimanapun usaha mereka gagal. Sultan Abdul Jamal telah turun takhta dan membawa diri bersyaik di Lubuk Pelang. Anakanda baginda bergelar Sultan Mansur Syah dirajakan.

Rahsia pembunuhan Raja Zainal.
Dia adalah saudara Sultan Mahmud sendiri. Kecantikannya tiada tara pada waktu itu. Dia menjadi kegilaan orang-orang perempun di Melaka. Bila dia berkuda, habislah gempar sekalian orang perempuan mahu melihatnya. Berebutan mereka mahu memberikan hadiah kepadanya. Mendengar hal ini, Sultan Mahmud murka dan secara senyap-senyap dia telah menyuruh Hang Berkat pergi membunuh Raja Zainal. Hebohlah orang mengatakan Raja Zainal telah mati dibunuh oleh pencuri. Hang Berkat dianggap saudara oleh Sultan dan dia diberikan gelar Sang Sura.

Sultan Mahmud Syah serba salah.
Satu hari isteri Sang Sura telah berzina dengan Sang Guna. Sang Sura mahu Sang Guna dibunuh. Akibatnya sultan serba salah kerana Sang Guna adalah tukang keris istana yang mahir. Bagaimanapun Sang Guna telah dihukum berkurung dalam rumah. Untuk berdiri di muka pintupun tidak dibenarkan. Tidak dibenarkan ke mana-mana. Akhirnya Sang Guna minta dikat dan diserahkan kepada Sang Sura supaya dibunuhnya sekali.

No comments:

Post a Comment