Friday 31 May 2013

BAB XV

Bab XV : Sultan Mahmud mangkat di Kampar.
Sultan Mahmud semasa sakit hendak mati telah mewasiatkan Bendahara menjaga anaknya Sultan Muda. Sultan Mahmud juga sempat berpesan kepada Sultan Muda supaya :
ð Bersabar.
ð Jangan tinggalkan bendahara dan menteri dalam sebarang urusan.
ð Berlaku adil terhadap rakyat dan tentera.
ð Jangan mudah mendengar fitnah (sembah orang). Siasat dahulu kerana rakyat sangat mengharapkan keadilan dan kemurahan raja.

Setelah Sultan Mahmud mangkat, Sultan Alaudin pun pindah ke Pahang semula.

Bertapak semula di bumi semenanjung.
Di Pahang, Sultan Alaudin telah berkahwin dengan anak Sultan Mansur yang bernama Raja Kesuma Dewi. Setelah kahwin, mereka pindah pula ke Johor. Dengan diketuai Laksamana Hang Nadim, merekapun pindah ke Johor.

Berbuat negeri di Johor.
Sultan Alaudin memerintahkan berbuat kota di Kuala Johor hingga ke Kuala Sungai Kerting. Laksamana Hang Nadim duduk di Bintan. Sultan mendapat dua orang anak iaitu Raja Muzaffar dan Raja Fatimah. Kedua-duanya belajar mengaji dengan Tun Kamal Wangsa.

Surat Meminang dari Pahang.
Bila Sultan Pahang mengetahui Sultan Johor telah mendapat anak perempuan, dikirimnya utusan ke Johor untuk meminang Raja Fatimah untuk Raja Omar. Atas nasihat Bendahara, peminangan itu diterima.

Hasrat Sultan Pahang tercapai.
Seri Akar Raja dan Seri Nara Wangsa segera balik memberitahu Sultan Pahang akan kesediaan Sultan Alaudin itu. Mereka juga melapurkan yang kawalan sentiasa dibuat oleh laksamana terhadap Peringgi. Angkatan Peringgi sentiasa diserang. Setelah siap, Sultan Pahang berangkat ke Johor bersama Raja Omar. Mereka diberikan sebuah istana.

Istiadat perkahwinan Diraja Johor-Pahang.
Antara istiadatnya ialah :
ð Menghantar sirih dan emas belanja.
ð Pekerjaan berjaga-jaga selama 40 hari. Pelbagai permainan dimainkan.
ð Kenduri kerbau, lembu, kambing, itik, ayam disembelih.
ð Raja Omar diarak dengan gajah, lengkap dengan segala alat kebesaran kerajaan. Diiringi dengan pelbagai alat muzik seperti gendang, serunai, nafiri, nagara dan madeli.
ð Tuan Kadi menikahkan.
ð Makan beradap-adapan.
ð Jamuan untuk tamu diawasi oleh Temenggung dan para bentara. Bendahara santap satu hidangan seorang diri kecuali boleh ditemani oleh anak raja yang bakal menjadi raja.

Selepas Mangkat Sultan Alaudin.
Tidak lama selepas perkahwinan Raja Omar-Raja Fatimah, dikahwinkan pula Raja Muzaffar dengan cucu Bendahara, Tun Emas Jiwa iaitu anak Tun Hassan Temenggung. Kemudian Sultan Alaudin pun mangkat dan disebut orang Marhum di Johor Lama. Raja Muzaffar dilantik menjadi raja dengan gelaran Sultan Muzaffar Syah. Ketika itu baru berusia 19 tahun. Sultan Mansur di Pahangpun mangkat dan diganti oleh Raja Ismail dan bergelar Sultan Jamal Syah.Setelah beberapa lama di Johor Lama, Sultan Muzaffar pindah ke Seluyud. Raja Omar pula menjadi benci pada isterinya yang dari Pahang, iaitu emak Raja Mansor. Ditalaknya dan dihantar ke rumah Seri Nara Diraja, sebab emak Raja Mansur adalah saudara Seri Nara Diraja.

Nikah dalam sunyi.
Satu hari Sultan Muzaffar pergi ke rumah Seri Nara Diraja dan dia terpandang pada emak Si Mansur dan terus jatuh berahi. Setelah muafakat dengan Bendahara dan Seri Nara Diraja, Sultan Muzaffarpun nikahlah dengan bonda Sultan Mansur secara senyap-senyap. Bila Bonda Raja Mansur hamil, Seri Nara Diraja memberitahu Raja Omar dan isterinya raja Fatimah. Kononnya dia takut memeliharakan bonda Raja Mansur sebab hamil. Raja Omar sendiri menganggap anak itu sebagai anaknya. Jadi raja Fatimah suruh hantar padanya, biar dia peliharakan. Raja Fatimah sendiri juga hamil, dapat seorang anak lelaki dinamakan Raja Abdul Jalil. 10 bulan kemudian, bonda Raja Mansur beranak dan dinamakan Raja Abdullah. Kedua-dua bayi itu diangkat anak oleh Sultan Muzaffar.

Wasiat Sultan Muzaffar Syah.
Bila Sultan Muzaffar Syah hendak mangkat diwasiatkan agar Raja Abdul Jalil dijadikan sultan. Dipangku oleh Bendahara. Ini tidak sukai oleh Raja Omar dan Raja Fatimah. Raja Abdul Jalil pula sangat erat hubungannya dengan Raja Abdullah. Rahsia Raja Abdullah sebagai anak Sultan Muzaffar Syah tidak diketahui sesiapa kecuali Bendahara dan Seri Nara Diraja sahaja.

Wasiat Sultan Abdul Jalil diketepi.
Raja Abdul Jalil setelah berusia 9 tahun telah jatuh sakit dan meninggal dunia. Sebelum mati baginda sempat mewasiatkan agar takhta diperturunkan kepada Raja Abdullah. Ianya dibantah oleh emaknya, Raja Fatimah tetapi tidak diendahkan. Bila Raja Abdullah hendak dinobatkan Raja Fatimah mengancam mahu melarikan diri. Ini menyebabkan Bendahara terpaksa tunduk kepada permintaannya. Dia juga takut dianggap mahu berkuasa, memangku raja. Raja Omar dinobatkan dengan gelaran Sultan Ala Jalla Abdul Jalil Ri’ayat Syah. Terlalu kasihkan pula pada bendahara.

Tun Seri Lanang jadi Bendahara.
Bendahara Paduka Raja gering dan meninggal dunia. Tun Seri Lanang pula diangkat menjadi bendahara. Bergelar Bendahara Paduka Raja juga. Sultan Ala Jalla Abdul Jalil pindah pula dari Seluyud ke Tanah Putih atau Batu Sawar. Diserang oleh Portugis tapi tidak dapat dikalahkan. Malangnya ramai orang sakit dan mati di Tanah Putih. Pindah pula ke hulu Sungai Damar atau makam Tauhid. 2 kali Portugis menyerang. Negeri Makam Tauhid tidak dapat dikalahkan. Bila Laksmaana Hang Nadim mati, dia digantikan oleh orang besar Cempa. Raja fatimah juga mangkat dan dikebumikan di Seluyud bersama kuburan kekandanya Sultan Muzaffar Syah. Selang setahun kemudian suaminya pula meninggal. Sultan Ala Jalla Abdul Jalil dimakamkan di Batu. Raja Abdullah hendak dinobatkan tetapi baginda menolak. Bagaimanapun oleh kerana Raja Mangsur cuai menjalankan tugas, Raja Abdullah terpaksa menjalankan tugas sultan. Raja Mangsur sekali lagi mahu pindah ke Hulu Kuala Sungai Riun iaitu di Pasir Raja. .....tamat.

No comments:

Post a Comment