Friday 31 May 2013

BAB IX

Bab IX : Membunuh tanpa memberitahu ke Melaka.
Sultan Ibrahim telah menyuruh Tun Jana Pakibul membunuh seorang pesalah di Siak. Hal ini diketahui ke Melaka. Hang Tuah telah diarah untuk pergi ke Siak. Tun Jana Pakibul dimarahinya dalam majlis Sultan Ibrahim. Sultan dan Tun Jana Pakibul terdiam. Bila Hang Tuah mahu pulang ke Melaka, Sultan Ibrahim telah berkirim surat memohon kemaafan dari Sultan Alaudin. Pada masa itu, tidak dibenarkan hukuman bunuh dalam taklukan Melaka melainkan dengan pengetahuan Sultan Melaka.

Seorang anak Sultan Alaudin yang bernama Raja Menawar telah dirajakan di Kampar. Bila Sultan Alaudin mangkat, tempatnya digantikan oleh Raja Mamad. Pada masa itu Raja Mamad masih lagi seorang kanak-kanak. Wasiatnya supaya Raja Mamad menggantikannya disampaikan di hadapan Bendahara Paduka Raja, Kadi, Paduka Tuan, Seri Nara Diraja, Temenggung dan Laksamana Hang Tuah.

Pemerintahan Sultan Mahmud Syah.
Kepada Raja Mamad, Sultan Alaudin berpesan supaya :
ð Banyak bersabar.
ð Memaafkan kesalahan hamba sahaya.
ð Utamakan pekerjaan akhirat dari kerja dunia.
ð Berserah diri atau bertawakkal kepada Allah.
ð Jangan mengaibkan pesalah, kalau perlu bunuh, boleh dibunuh.
ð Patuh pada wasiat supaya dapat berkat Allah.

Setelah berwasiat kepada Raja Mamad, Sultan Alaudin pun mangkat. Baginda digantikan oleh Raja Mamad dengan gelaran Sultan Mahmud Syah. Sekali peristiwa Sultan Mahmud sakit perut buang-buang air. Terpaksalah Bendahara Paduka Raja dan Laksamana mengasuhnya. Bendahara membasuh beras, Laksamana memasaknya. Bila masak bendahara yang menyuapkan. Bila buang air, Laksamana membasuhnya. Nenda baginda yang bergelar Raja Tua telah datang untuk melihat Sultan Mahmud. Dia tidak dibenarkan hampir oleh bendahara. Ini kerana dia lebih kasihkan Raja Menawar dan dia bercadang untuk membunuh Sultan Mahmud dengan menindihnya sambil pura-pura menangis. Rancangannya tidak berjaya.

Bendahara Paduka raja dengan Laksamana.
Setelah sembuh dari sakit, Sultan Mahmud menganugerahkan Bendahara dan Laksamana akan usungan. Laksamana menggunakannya tetapi bendahara tidak. Bila anak-anak buahnya mengomen, Bendahara mengatakan dia tidak mahu dipandang sama taraf atau lebih mulia dari Raja. Bendahara juga selalu memberikan apa-apa hadiah istimewa yang diterimanya kepada laksamana seperti perahu, gajah, kuda atau alat senjata. Alasannya supaya Laksamana dapat memanfaatkan alat-alat itu untuk negara.

Wasiat Bendahara Paduka Raja.
Bila bendahara jatuh sakit, dia mengumpulkan semua anak cucunya. Untuk mereka dia berwasiat. Nasihatnya kepada Tun Mutahir, Tun Zainal Abidin, Seri Nara Diraja Tun Tahir, Tun Pauh dan juga Tun Isap. Sultan Mahmud juga datang menziarahi Bendahara. Setelah Bendahara Paduka Raja meninggal dunia dia digantikan oleh saudaranya yang bernama Tun Perpatih Putih. Bergelar Bendahara Putih. Bendahara ini sangat boros. Jikalau lilin panjang sejengkal dibuangnya kerana dianggapnya puntung.

Nyaris lembing diterbangkan ke dada.
Sultan Mahmud telah berlaku curang dengan isteri Tun Biajid ketika Tun Biajid pergi ke Merba. Semasa mahu pulang di waktu dinihari, dia terserempak dengan Tun Biajid. Tun Biajid hampir melembing Sultan Mahmud kalaulah tidak dingatnya yang Sultan Mahmud adalah tuannya. Isterinya itu diceraikan. Sebagai ganti, Sultan memberikannya seorang gundik baginda yang bernama Tun Iram Sendari. Pada satu malam, Sultan Mahmud pergi ke rumah Tun Dewi, Di sana di dapati telahpun ada Tun Ali Sandang. Dia memberikan sirih dalam puan kepada Tun Isap sebagai isyarat supaya Tun Isap membunuh Tun Ali Sandang itu.

Peristiwa pembunuhan Tun Ali Sandang.
Setelah menerima sirih, Tun Isappun pergi membunuh Tun Ali Sandang. Seri Wak Raja (anak bongsu Bendahara Paduka Raja) sangat marah, dia mahu Tun Isap dibunuh tetapi Sultan Mahmud arahkan Tun Isap berlepas diri. Tun Isap lari membawa diri ke merata tempat termasuklah ke Pasai, Haru dan Brunai. Akhirnya dia kembali ke Melaka. Bila pulang Sultan menyuruhnya pergi mohon maaf dengan Seri Wak Raja tetapi Tun Isap dibunuh sebaik dia sampai ketika Seri Wak Raja masih lagi di atas gajah.

Pada waktu terdapat 4 orang yang sangat dikasihi oleh Sultan iaitu Seri Wak Raja sendiri, Tun Umar, Hang Isa pantas dan Hang Hussin Cengang. Baginda berjanji akan menunaikan apa sahaja permintaan mereka. Bagaimanapun bila Seri Wak Raja memohon jadi panglima gajah, tidak ditunaikan kerana Seri Rama masih hidup. Tun Umar mohon jadi raja di laut itupun tidak ditunaikan kerana Laksamana masih hidup. Permintaan Hang Isa mahukan emas dan kain baju, segera ditunaikan. Hang Hussin pula mohonkan kerbau 15 kelamin dan hamba 50 orang. Segera juga ditunaikan.

Telatah orang-orang yang dikasihi raja.
Seri Wak Raja sendiri bila dipanggil oleh raja, sengaja dia melewat-lewatkannya. Kecuali bila Tun Isap yang datang kerana Tun Isap akan meminta pelbagai perkara sambil menantikan Seri Wak Raja siap. Sebenarnya Seri Wak Raja adalah sangat mahir tentang gajah dan kuda. Kerana kemahirannya itu dia berjaya mengahwini anak Kadi Menawar. Hang Isa Pantas pula mahir dalam permainan layang-layang. Layang-layang Raja Ahmad yang besarpun putus apabila bergesel dengan layang-layangnya. Hang Hussain pantas pula seorang yang kuat makan. Sultan Mahmud seorang yang cepat marah. Dia telah mengarahkan supaya Seri Bija Diraja dibunuh kerana Seri Bija Diraja tidak datang mengadapnya pada hari raya. Sultan Mahmud sendiri tidak dilayan oleh Maulana Yusuf kerana dia datang untuk belajar tetapi sebagai Yang Dipertuan. Dia hanya dilayan bila datang sebagai fakir Mahmud.

Manjong dan Kelantan diserang.
Sultan Mahmud menitahkan Paduka Tuan untuk menyerang Manjong kerana Manjong bermusuh-musuhan dengan Beruas. Beruas adalah jajahan Melaka. Paduka Tuan berjaya mengalahkan Manjong. Seri Maharaja pula dititahkan menyerang Kelantan. Kelantan juga berjaya dikalahkan. 3 orang puteri raja Kelantan ditawan dan dibawa balik ke Melaka. Puteri Onang Kinang diperisterikan baginda

No comments:

Post a Comment