Friday 31 May 2013

BAB X

Bab X : Tun Mutahir dijadikan Bendahara.
Setelah Bendahara Putih meninggal terdapat 9 orang yang layak untuk dilantik sebagai bendahara. Bonda Sultan Mahmud adalah saudara Tun Mutahir. Dia telah mempengaruhi Sultan Mahmud agar melantik saudaranya itu sebagai Bendahara. Beliau bergelar Bendahara Seri Maharaja. Satu perangainya yang buruk ialah belaiu seorang yang kuat bergaya. Dalam sehari enam tujuh pasang persalinannya. Bagaimanapun setelah beliau menjadi Bendahara, Negeri Melaka semakin makmur.

Titisan keturunan Bendahara Seri Maharaja.
Anak Bendahara Seri Maharaja sangat ramai. Anaknya yang sulung ialah Tun Hassan Temenggung. Anaknya Tun Biajid Rupat bergelar Seri Petam. Seri Nara Diraja iaitu kakak Bendahara Seri Maharaja pula dilantik sebagai Penghulu Bendahari. Mempunyai 5 orang anak. Tun Abdul, adik Bendahara Seri Maharaja pula bergelar Seri Nara Wangsa.

Peristiwa Patih Adam dengan Tun Minda.
Patih Adam adalah Pangeran Surabaya, dia telah bertamu ke rumah Seri Nara Diraja. Tun Minda yang masih kecil dan baru tahu berlari-lari telah berlari-lari di depan Patih Adam. Seri Nara Diraja sambil bergurau mengatakan Tun Minda berkata mahu berlakikan Patih Adam.Setelah Tun Minda besar, Patih Adam telah datang semula ke Melaka bersama 40 peria untuk menuntut janji Seri Nara Diraja. Pada mulanya Seri Nara Diraja tidak bersetuju. Pateh Adam menjalankan helah untuk menangkap Tun Minda di rumahnya. Setelah pengawal dirasuah dapatlah dia masuk dan menangkap Tun Minda. Tun Minda diikat dan dia sendiri menindih peha Tun Minda. Setelah semua pengikutnya mati terbunuh, Tun Minda tidak dilepaskan. Akhirnya dapatlah dia mengahwini Tun Minda dan kembali ke Surabaya.

Meminang “Puteri Gunung Ledang”.
Setelah Bonda Raja Ahmad meninggal, Sultan Mahmud ingin kahwin lagi. Beliau berhajat untuk mengahwini Puteri Gunung Ledang. Laksamana dan Sang Setia disuruh meminang. Tun Mamad penghulu orang Inderagiri juga ikut serta. Setelah sampai separuh gunung, Laksamana dan Sang Setia disuruh berhenti.

Tun Mamad telah naik dengan 2 orang lain. Bila sampai di had buluh perindu, beliau telah berjumpa seorang perempuan tua dalam sebuah taman. Beliau mengaku bernama Dang raya Rani iaitu pengetua Puteri Gunung Ledang.Tun Mamad telah menyatakan hajat Sultan Mahmod. Tidak lama kemudian muncul seorang tua yang lain. Dia memberitahu syarat Tuan Puteri Gunung Ledang untuk menerima pinangan Sultan Mahmud iaitu baginda dikehendaki membina jambatan emas dan perak ke gunung Ledang dari Melaka, hati nyamuk 7 dulang, Hati kuman 7 dulang, air mata setempayan, air pinang muda setempayan dan darah anak raja semangkuk. Bila syarat-syarat ini dinyatakan kepada Sultan Mahmud belaiu mengaku dapat menyediakan semua permintaan kecuali darah Raja Ahmad yang semangkuk itu.

Tepuk berbalas, alang berjawat.
Sultan Nara Singa, raja Inderagiri dijadikan menantu Sultan Mahmud. Setelah bernikah dia tidak dibenarkan balik ke Inderagiri. Bila dapat kesempatan balik, Inderagiri telah diperintah oleh Maharaja Isap. Bila Sultan Nara Singa balik, Maharaja Isap lari ke Lingga. Dijadikan menantu Raja Lingga dan kemudian menggantikan mertuanya sebagai raja Lingga. Semasa Maharaja Isap datang mengadap ke Melaka, Sultan Nara Singa telah menyerang Lingga. Sebaliknya bila Sultan Nara Singa mengadap ke Melaka, Maharaja Isap pula menyerang Inderagiri dan lekas-lekas dia ke Melaka. Di Melaka, mereka didamaikan oleh Sultan Mahmud.

Hang Nadim dititahkan ke Benua Keling.
Hang Nadim, menantu Laksamana Hang Tuah, telah dititahkan ke Benua Keling untuk membeli kain batik. 40 bagai, satu bagai 40 helai, 1 helai 40 jenis bunga. Beliau pergi dengan kapal Hang Isap. Cuma 2 orang pelukis sahaja yang mampu menyediakan corak kain yang dikehendaki oleh Hang Nadim itu. Setelah kain batik siap, Hang Nadim segera bersiap untuk pulang.

Malangnya Hang Isap telah berkelahi dengan seorang peniaga saiyid. Hang Isap didakwa tidak menjelaskan semua bayarannya dan dia mengatakan kepada Saiyid itu sebagai “wali pelir”. Kerana marah dia bersumpah bahawa Hang Isap akan karam dalam perjalanan pulang nanti. Sumpahnya menjadi kenyataan bila kapal Hang Isap telah karam dipukul ribut. Bagaimanapun Hang Nadim berjaya menyelamatkan diri ke Pulau Selon. Dia berjaya pulang ke Melaka dengan membawa kain 4 helai sahaja. Sultan murka dengannya. Laksamana Hang Tuah telah meninggal dunia, dikebumikan di Tanjung Keling. Dia digantikan oleh menantunya iaitu Laksamana Khoja Hassan

No comments:

Post a Comment