Pengenalan
Sulalatul salatin sebuah rekod berbentuk hikayat yang
mencatatkan salasilah keturunan raja-raja Melayu dan peristiwa yang mengambil
tempat dalam lingkungan karabat diraja serta istana. Ditanjau dari sudut
salasilah raja-raja, hikayat ini boleh dianggap sebagai sebuah dokumetasi. Hal
ini demkian kerana salasilah raja-raja diberikan dariasal usul yang tidak
mungkin dijangkau oleh kajian biasa. Keturunan raja-raja Melayu dikesan
daripada keturunan Raja Iskandar Dzurkarnain dari Mukadunia. Selain itu, hikayat ini bukan sahaja
memberikan gambaran terperinci keturunan diraja tetapi juga segala peristiwa
yang beraitan dengan raja dan istana. Ini termasuklah pertabalan seseorang
raja, gelaran mereka, perkawinan golongan diraja, iangan putera putri yang
lahir, negeri-negeri.
Nilai Budaya Dan Adat Istiadat
Melayu itu dapat dilihat dengan
budaya dan adatnya. Tanpa nilai budaya dan adat maka hilang ciri-ciri
kemelayuan.masyarakat Melayu. Menurut Kathiresan.D keseluruhan Sulalatus
Salatin berpusat pada keagungan raja-raja Melayu Melaka dan golongan yang
berkaitan dengan hal istana. Karya ini juga mencerminkan pelbagai sistem nilai
dan unsur budaya yang menguasai kehidupan masyarakat Melayu pada masa itu
khususnya yang berkaitan dengan istana. Ini termasuklah pantang larang diraja,
protokol yang teribat semasa menerima bingkisan dan utusan dari luar negeri,
kaedah menghadap raja, pakaian yang ditentukan ketika menghadap raja, pakaian
yang ditentukan ketika menghadap, upacara keberangkatan raja, upacara
peminangan diraja dan sebagainya.
Selain itu, antara pantang larang diraja ialah penggunaan
sesetengah jenis warna. Ketetapan ini diperkenalkan oleh Sultan Muhammad Syah,
yakni pemerintah Melaka yang ke-4. Baginda menetapkan warna kuning sebagai
warna diraja dan tidak boleh digunakan oleh rakyat biasa. Baginda juga
menetapkan kaedah pembinaan rumah dan perahu. Rakyat dilarang membuat rumah
yang mempunyai manjung tergantung. Ini mungkin untuk membezakan rumah-rumah
tersebut dengan seni bina istana. Tambahan lagi, tedapat juga larangan yang
berkaitan dengan pemakaian barang-barang emas. Rakyat dilarang memakai emas
tidak kira berapa kaya sekalipun pemiliknya. Emas tersebut hanya boleh dipakai
sekiranya dianugerahkan oleh baginda sultan. Sekiranya telah dianugerahkan
sekali, pemilik boleh memakainya selama-lamanya.
Terdapat juga larangan dan peraturan khusus yang berkaitan
dengan pakaian ketika menghadap raja. Seseorang yang ingin menghadap raja harus
berkain pancung, bersebai dan berkeris di hadapan. Tanpa kelengkapan sedemikian
mereka tidak akan dibenarkan masuk menghadap (Sulalatus Salatin, hal 75).
Sulalatus Salatin memberi gambaran terperinci tentang susunan kedudukan para
pembesar dan rakyat ketika menghadap raja. Semasa menghadap raja di balairung,
Bendahara selaku ketua pentadbiran, penghulu dan bendahari akan duduk di seri
balai. Anak-anak raja pula duduk di kiri kanan balai. Para hulubalang pula akan
berdiri di hadapan balai dengan memikul pedang (Sulalatus Salatin, hal 75).
Sementara itu segala perkakas diraja seperti ketur, kendi dan kipas juga diatur
mengikut ketetapan tertentu. Pedang kerajaan pua dipikul sama ada oleh Seri Bija
Diraja atau laksamana sendiri.
Kerajaan Melaka juga menetapkan adat
istiadatnya yang tersendiri dalam memeberikan gelaran kepada seseorang.
Sekiranya seseorang itu dianugerahkan gelaran “Seri”, dia akan dijemput oleh
orang besar-besar. Bagi gelaran-gelaran yang kecil pula dijemput oleh
orang-orang yang lebih rendah pangkatnya. Jika anugerah yang dikurniakan itu
besar, maka dia akan diarak dengan kuda
atau hanya berjalan sahaja. Mereka juga akan diiringi dengan payung, gendang
dan serunai . (Sulalatus Salatin, hal 76)
Begitulah
juga dengan alat penganugerahan persalinan kepada seseorang. Bentuk persalinan
ditetapkan berdasarkan kedudukan dan pangkat penerimanya. Persalinan yang
paling lengkap diperuntukkan bagi Bendahara. Ini diikuti anak-anak raja dan
menteri. Kemudian barulah para hulubalang. Adat menjemput dan menghantar pulang
gologan yang akan menerima persalinan ini juga telah ditetapkan. (Sulalatus
Salatin, hal 77)
Di samping itu, terdapat juga adat
bagi menerima utusan atau bingkisan dari luar negeri. Ia bergantung kepada
kebesaran kerajaan yang menghantar utusan tersebut dan hubungannya dengan
Melaka. Sekiranya utusan tersebut datang dari Pasai atau Haru , ia akan
dijemput dengan penuh istiadat dan segala alat kerajaan seperti gendang,
serunai , nafiri dan diarak dengan payung putih dan gajah. Hal ini demikian
kerana raja daripada kedua-dua buah negeri ini sama darjatnya dengan raja
Melaka (Sulalatus Salatin, hal 76). Sekiranya utusan tersebut datang dari
negeri-negeri lain, penghormatannya dikurangkan sedikit. Ia hanya diiringi
dengan gendang dan serunai sahaja.
Sulalatus Salastin juga memberi gambaran
yang jelas tentang adat yang terlibat ketika mengiringi raja. Sebagai contoh,
apabila raja berangkat pada hari Raya baginda akan menaiki usungan. Penghulu
Bendahari akan memegang kepaala usungan di sebelah kanan manakala Laksamana
pula memegang bahagian kirinya. Semua menteri yang mengiringi baginda akan
memegang usung tersebut pada bahagian belakang. Rombongan tersebut akan
didahului para hulubalang yang memegang lembing, diikuti betara yang memegang
pedang kerajaan dan diikuti alat-alat bunyian seperti gong dan gendang.
Sekiranya baginda menaiki gaja pula, Temenggung akan berada di bahagian
buntutnya. Betara pula akan memikul pedang kerajaan. (Sulalatus Salatin, hal
77-78)
Kebanyakan
adat istiadat dan pantang larang tersebut meupakan protokal yang terlibat dalam
hubungan raja dengan rakyat serta raja dengan pemerintah. Tujuaan ketetapan
atau protokol ini adalah untuk
memastikan martabat dan memberikan identiti yang tersendiri kepada golongan
diraja, Protokol ini juga berfungsi untuk membezakan darjat dan kedudukan
golongan yang memerintah daripada yang diperintah.
Pengaruh Ajaran Islam
Seperti
yang kita tahu masyarakat Melayu sinonim dengan ajaran Islam. Seorang Melayu
itu mestilah beragama Islam. Penceritaan mengenai kemasukan Islam ke Pasai dan
Melaka telah dimitoskan dengan tujuan untuk mengagungkan Islam dan menunjukkan
keistimewaan raja itu sendiri. Penceritaannya memberi gambaran bahawa Islam
benar-benar berkembang di Melaka, bermula dari Istana Melaka dan terus
berkembang dalam kalangan rakyat jelata. Raja Melaka pertama beragama Islam
ialah Raja Kecil Besar atau Sultan Muhammad Syah. Gelaran sultan digunakan
setelah Raja Melaka memeluk Islam. Unsur-unsur islam juga dapat dilihat
daripada penyebutan dan penonjolan tokoh-tokoh ulama-ulama Islam. Antaranya
ialah Iskandar Zul-Karnian, yang merupakan tokoh pahlawan Islam yang terkenal
gagah dan berani dalam menaikkan martabat Islam di dunia. Tokoh ini dikaitkan
dengan asal usul keturunan raja Melaka yang bertujuan untuk menunjukkan
keagungan raja-raja Melaka.
Tokoh-tokoh
lain yang disebut seperti tokoh ahlawan Islam yang terkenal Amir Hamzah,
tokoh-tokoh nabi seperti Nabi Ibrahim dan Nabi Khidir. Sulalatus Salatin
menceritakan pernikahan Raja Iskandar Zul-Karnain dengan Puteri Syahrul-
Bariyah disempurnakan oleh Nabi Khidir. Mas kahwinnya sebanyak 300 ribu dinar
emas (cetera 2). Tokoh-tokoh pendakwah Islam, iaitu ulama-ulama Islam dari Asia
Barat (Timur Tengah) datang ke Melaka bertujuan mengembangkan agama Islam dan
mengajar ilmu Islam yang berpusat di Istana Melaka. Tokoh-tokoh tersebut
seperti Syed Abdul Aziz, Maulana Abu Bakar, kadi Yusuf, dan Maulana Sadar
Jahan. Tokoh-tokoh ini diberi penghormatan dan pengiktirafan tinggi di Istana
Melaka. Mereka sangat berpengaruh terutama dalam soal-soal berkaitan dengan
hal-ehwal keagamaan. Unsur Islam dalam Sulatus Salatin juga terlihat dalam
perjalanan adat-istiadat dan perundangan yang diamalkan kerajaan Melaka. Ia
meliputi hal-hal seperti upacara akad nikah kahwin, dan perayaan-perayaan hari
kebesaran Islam seperti menyambut Hari Raya Aidil Fitri dan Hari Raya Korban.
Selain itu, gambaran Islam juga dapat dilihat melalui adat berkhatan.
Tambahan lagi, unsur islam dalam
Sulalatus Salatin juga ketara melalui penyebutan tentang kewujudan karya-karya
Kesusasteraan Islam di Melaka contohnya Hikayat Muhammad Hanafiah dan Hikayat
Amir Hamzah. Hikayat-hikayat ini dibaca oleh panglima-panglima Melaka untuk
menaikkan semangat keperwiraan menentang musuh seperti Peringgi.(Sulalatus
Salatin hal 268-269). Sualatus Salatin juga menyentuh tentang corak pendidikan
dan perkembangan ilmu keislaman. Istana digambarkan sebagai pusat pengajian
Ilmu-ilmu Islam. Pasai dikatakan sebagai Pusat bermuzakarah mengenai ilmu fiqah
mengikut mazhab Shafie. Istana dijadikan pusat pengajaran Islam dengan sultan dan
pembesar turut belajar dan menuntut ilmu. Ulama-ulama, guru-guru agama dan
pendakwah berkumpul di istana. Contohnya, Maulana Sadar Jahan dari Jeddah
mengajar di Melaka. Maulana Yusuf mengajar Tasawuf dan Sultan Mahmud turut
belajar lmu agama. Oleh yang demikian jelaslah bahawa ajaran Islam dan
masyarakat Melayu tidak dapat dipisahkan. Agama Islam sebagai cara hidup dalam
masyarakat Melayu meliputi semua aspek termasuklah perundangan dan adat
istadat.
No comments:
Post a Comment