Saturday 4 May 2013

Tarif Melayu dalam Sulalatus Salatin




Pengenalan
Sulalatul salatin sebuah rekod berbentuk hikayat yang mencatatkan salasilah keturunan raja-raja Melayu dan peristiwa yang mengambil tempat dalam lingkungan karabat diraja serta istana. Ditanjau dari sudut salasilah raja-raja, hikayat ini boleh dianggap sebagai sebuah dokumetasi. Hal ini demkian kerana salasilah raja-raja diberikan dariasal usul yang tidak mungkin dijangkau oleh kajian biasa. Keturunan raja-raja Melayu dikesan daripada keturunan Raja Iskandar Dzurkarnain dari Mukadunia.  Selain itu, hikayat ini bukan sahaja memberikan gambaran terperinci keturunan diraja tetapi juga segala peristiwa yang beraitan dengan raja dan istana. Ini termasuklah pertabalan seseorang raja, gelaran mereka, perkawinan golongan diraja, iangan putera putri yang lahir, negeri-negeri.


 Nilai Budaya Dan Adat Istiadat

Melayu itu dapat dilihat dengan budaya dan adatnya. Tanpa nilai budaya dan adat maka hilang ciri-ciri kemelayuan.masyarakat Melayu. Menurut Kathiresan.D keseluruhan Sulalatus Salatin berpusat pada keagungan raja-raja Melayu Melaka dan golongan yang berkaitan dengan hal istana. Karya ini juga mencerminkan pelbagai sistem nilai dan unsur budaya yang menguasai kehidupan masyarakat Melayu pada masa itu khususnya yang berkaitan dengan istana. Ini termasuklah pantang larang diraja, protokol yang teribat semasa menerima bingkisan dan utusan dari luar negeri, kaedah menghadap raja, pakaian yang ditentukan ketika menghadap raja, pakaian yang ditentukan ketika menghadap, upacara keberangkatan raja, upacara peminangan diraja dan sebagainya.
           Selain itu, antara pantang larang diraja ialah penggunaan sesetengah jenis warna. Ketetapan ini diperkenalkan oleh Sultan Muhammad Syah, yakni pemerintah Melaka yang ke-4. Baginda menetapkan warna kuning sebagai warna diraja dan tidak boleh digunakan oleh rakyat biasa. Baginda juga menetapkan kaedah pembinaan rumah dan perahu. Rakyat dilarang membuat rumah yang mempunyai manjung tergantung. Ini mungkin untuk membezakan rumah-rumah tersebut dengan seni bina istana. Tambahan lagi, tedapat juga larangan yang berkaitan dengan pemakaian barang-barang emas. Rakyat dilarang memakai emas tidak kira berapa kaya sekalipun pemiliknya. Emas tersebut hanya boleh dipakai sekiranya dianugerahkan oleh baginda sultan. Sekiranya telah dianugerahkan sekali, pemilik boleh memakainya selama-lamanya.
           Terdapat juga larangan dan peraturan khusus yang berkaitan dengan pakaian ketika menghadap raja. Seseorang yang ingin menghadap raja harus berkain pancung, bersebai dan berkeris di hadapan. Tanpa kelengkapan sedemikian mereka tidak akan dibenarkan masuk menghadap (Sulalatus Salatin, hal 75). Sulalatus Salatin memberi gambaran terperinci tentang susunan kedudukan para pembesar dan rakyat ketika menghadap raja. Semasa menghadap raja di balairung, Bendahara selaku ketua pentadbiran, penghulu dan bendahari akan duduk di seri balai. Anak-anak raja pula duduk di kiri kanan balai. Para hulubalang pula akan berdiri di hadapan balai dengan memikul pedang (Sulalatus Salatin, hal 75). Sementara itu segala perkakas diraja seperti ketur, kendi dan kipas juga diatur mengikut ketetapan tertentu. Pedang kerajaan pua dipikul sama ada oleh Seri Bija Diraja atau laksamana sendiri.
     Kerajaan Melaka juga menetapkan adat istiadatnya yang tersendiri dalam memeberikan gelaran kepada seseorang. Sekiranya seseorang itu dianugerahkan gelaran “Seri”, dia akan dijemput oleh orang besar-besar. Bagi gelaran-gelaran yang kecil pula dijemput oleh orang-orang yang lebih rendah pangkatnya. Jika anugerah yang dikurniakan itu besar,  maka dia akan diarak dengan kuda atau hanya berjalan sahaja. Mereka juga akan diiringi dengan payung, gendang dan serunai . (Sulalatus Salatin, hal 76)
Begitulah juga dengan alat penganugerahan persalinan kepada seseorang. Bentuk persalinan ditetapkan berdasarkan kedudukan dan pangkat penerimanya. Persalinan yang paling lengkap diperuntukkan bagi Bendahara. Ini diikuti anak-anak raja dan menteri. Kemudian barulah para hulubalang. Adat menjemput dan menghantar pulang gologan yang akan menerima persalinan ini juga telah ditetapkan. (Sulalatus Salatin, hal 77)
           Di samping itu, terdapat juga adat bagi menerima utusan atau bingkisan dari luar negeri. Ia bergantung kepada kebesaran kerajaan yang menghantar utusan tersebut dan hubungannya dengan Melaka. Sekiranya utusan tersebut datang dari Pasai atau Haru , ia akan dijemput dengan penuh istiadat dan segala alat kerajaan seperti gendang, serunai , nafiri dan diarak dengan payung putih dan gajah. Hal ini demikian kerana raja daripada kedua-dua buah negeri ini sama darjatnya dengan raja Melaka (Sulalatus Salatin, hal 76). Sekiranya utusan tersebut datang dari negeri-negeri lain, penghormatannya dikurangkan sedikit. Ia hanya diiringi dengan gendang dan serunai sahaja.
          Sulalatus Salastin juga memberi gambaran yang jelas tentang adat yang terlibat ketika mengiringi raja. Sebagai contoh, apabila raja berangkat pada hari Raya baginda akan menaiki usungan. Penghulu Bendahari akan memegang kepaala usungan di sebelah kanan manakala Laksamana pula memegang bahagian kirinya. Semua menteri yang mengiringi baginda akan memegang usung tersebut pada bahagian belakang. Rombongan tersebut akan didahului para hulubalang yang memegang lembing, diikuti betara yang memegang pedang kerajaan dan diikuti alat-alat bunyian seperti gong dan gendang. Sekiranya baginda menaiki gaja pula, Temenggung akan berada di bahagian buntutnya. Betara pula akan memikul pedang kerajaan. (Sulalatus Salatin, hal 77-78)
Kebanyakan adat istiadat dan pantang larang tersebut meupakan protokal yang terlibat dalam hubungan raja dengan rakyat serta raja dengan pemerintah. Tujuaan ketetapan atau protokol ini adalah  untuk memastikan martabat dan memberikan identiti yang tersendiri kepada golongan diraja, Protokol ini juga berfungsi untuk membezakan darjat dan kedudukan golongan yang memerintah daripada yang diperintah.

 Pengaruh Ajaran Islam

Seperti yang kita tahu masyarakat Melayu sinonim dengan ajaran Islam. Seorang Melayu itu mestilah beragama Islam. Penceritaan mengenai kemasukan Islam ke Pasai dan Melaka telah dimitoskan dengan tujuan untuk mengagungkan Islam dan menunjukkan keistimewaan raja itu sendiri. Penceritaannya memberi gambaran bahawa Islam benar-benar berkembang di Melaka, bermula dari Istana Melaka dan terus berkembang dalam kalangan rakyat jelata. Raja Melaka pertama beragama Islam ialah Raja Kecil Besar atau Sultan Muhammad Syah. Gelaran sultan digunakan setelah Raja Melaka memeluk Islam. Unsur-unsur islam juga dapat dilihat daripada penyebutan dan penonjolan tokoh-tokoh ulama-ulama Islam. Antaranya ialah Iskandar Zul-Karnian, yang merupakan tokoh pahlawan Islam yang terkenal gagah dan berani dalam menaikkan martabat Islam di dunia. Tokoh ini dikaitkan dengan asal usul keturunan raja Melaka yang bertujuan untuk menunjukkan keagungan raja-raja Melaka.
         Tokoh-tokoh lain yang disebut seperti tokoh ahlawan Islam yang terkenal Amir Hamzah, tokoh-tokoh nabi seperti Nabi Ibrahim dan Nabi Khidir. Sulalatus Salatin menceritakan pernikahan Raja Iskandar Zul-Karnain dengan Puteri Syahrul- Bariyah disempurnakan oleh Nabi Khidir. Mas kahwinnya sebanyak 300 ribu dinar emas (cetera 2). Tokoh-tokoh pendakwah Islam, iaitu ulama-ulama Islam dari Asia Barat (Timur Tengah) datang ke Melaka bertujuan mengembangkan agama Islam dan mengajar ilmu Islam yang berpusat di Istana Melaka. Tokoh-tokoh tersebut seperti Syed Abdul Aziz, Maulana Abu Bakar, kadi Yusuf, dan Maulana Sadar Jahan. Tokoh-tokoh ini diberi penghormatan dan pengiktirafan tinggi di Istana Melaka. Mereka sangat berpengaruh terutama dalam soal-soal berkaitan dengan hal-ehwal keagamaan. Unsur Islam dalam Sulatus Salatin juga terlihat dalam perjalanan adat-istiadat dan perundangan yang diamalkan kerajaan Melaka. Ia meliputi hal-hal seperti upacara akad nikah kahwin, dan perayaan-perayaan hari kebesaran Islam seperti menyambut Hari Raya Aidil Fitri dan Hari Raya Korban. Selain itu, gambaran Islam juga dapat dilihat melalui adat berkhatan.
       Tambahan lagi, unsur islam dalam Sulalatus Salatin juga ketara melalui penyebutan tentang kewujudan karya-karya Kesusasteraan Islam di Melaka contohnya Hikayat Muhammad Hanafiah dan Hikayat Amir Hamzah. Hikayat-hikayat ini dibaca oleh panglima-panglima Melaka untuk menaikkan semangat keperwiraan menentang musuh seperti Peringgi.(Sulalatus Salatin hal 268-269). Sualatus Salatin juga menyentuh tentang corak pendidikan dan perkembangan ilmu keislaman. Istana digambarkan sebagai pusat pengajian Ilmu-ilmu Islam. Pasai dikatakan sebagai Pusat bermuzakarah mengenai ilmu fiqah mengikut mazhab Shafie. Istana dijadikan pusat pengajaran Islam dengan sultan dan pembesar turut belajar dan menuntut ilmu. Ulama-ulama, guru-guru agama dan pendakwah berkumpul di istana. Contohnya, Maulana Sadar Jahan dari Jeddah mengajar di Melaka. Maulana Yusuf mengajar Tasawuf dan Sultan Mahmud turut belajar lmu agama. Oleh yang demikian jelaslah bahawa ajaran Islam dan masyarakat Melayu tidak dapat dipisahkan. Agama Islam sebagai cara hidup dalam masyarakat Melayu meliputi semua aspek termasuklah perundangan dan adat istadat.

No comments:

Post a Comment